woensdag 9 juli 2014

Dag 3 woe 9 juli: Blois - Chaumont - Amboise (50 km)



Woensdag 9 Juli (dag 3) : van  Blois naar Amboise via Chaumont (43 kms)

We beginnen onze dag met een bezoek aan Blois.


Diane vindt het reinigingsmiddel 
voor haar 
lenzen.







De trappen naar het kasteel.




Le Chateau royal de Blois
Het kasteel is van oorsprong een 13e-eeuwse  burcht van de graven van Blois (uit die periode bleef de zaal van de vergadering van de Staten-Generaal bewaard). Koning Lodewijk XII liet hier aan het einde van de 15e eeuw een nieuw kasteel oprichten in  Italiaanse renaissance stijl met (nu verdwenen) Napolitaanse tuinen. Koning François I vormde het kasteel in het begin van de 16e eeuw om tot een meesterwerk van Franse renaissancekunst, door een vleugel bij te bouwen met daarin de wereldberoemde open wenteltrap en de "gevel met de loges"Ook  Henri III heeft hier gewoond.







Het stekelvarken (porc-épic) is het embleem van Lodewijk XII (koning 1498-1515)

De wenteltrap van de 16e-eeuwse Frans I-vleugel is een hoogtepunt van de vroege Franse Renaissance. Deze wenteltrap bevindt zich in een achthoekig trappenhuis die van balkons is voorzien. De balkons bieden uitzicht op de binnenplaats waar vroeger vaak iets te beleven viel. Opmerkelijk is overigens dat de wenteltrap veel steiler loopt dan de balustrade suggereert. Aanvankelijk bevond de trap zich in het midden van de Frans I vleugel. Een gedeelte van de vleugel is echter afgebroken toen de Gaston-d’Orléans-vleugel is gebouwd. De salamander is het symbool van Frans I, vandaar dat deze de trap en de gevel veelvuldig sieren. De meest fascinerende kamer is deze van Catharina de’ Medeci waar authentiek meubilair staat. De muren bevatten kasjes waarin o.a. staatsdocumenten, medicinale drankjes en juwelen bewaard werden.





Cathédrale St.-Louis

De huidige kerk stamt grotendeels uit de zeventiende eeuw en is in Gotische stijl gebouwd..
Enkele onderdelen resteren uit voorafgaande kerken en zijn veel ouder. 

Tot de oudste gedeelten van de kerk behoort de Crypte St-Solenne die dateert uit de tiende eeuw en is vergroot in de elfde eeuw. De benedenverdieping van de klokkentoren (12e eeuw) stamt eveneens uit de eerste kapittelkerk St-Solenne.


In de zestiende eeuw werd de kerk grotendeels verbouwd en in 1678 werd hij verwoest door een orkaan. Er vond een reconstructie plaats naar het oorspronkelijke gotische ontwerp. De hoge toren aan de zijkant is echter in renaissancestijl ontworpen en is voorzien van een lichtkoepel. 

De ramen in het schip en de zijbeuken zijn ontworpen door Jan Dibbets. Eeuwenoude christelijk symbolen zoals vissen, slangen en wijnranken zijn gecombineerd met getallen en Bijbelse teksten.De moderne vormgeving contrasteert met de negentiende-eeuwse ramen van het koor.











Om 10u30 vertrekken we  langs de "Loire à Velo" route naar  Candé-sur-Beuvron (15 kms)










Sandwich for lunch in het commercieel centrum van Candé-sur-Beuvron (moeilijk te vinden)   Klim !!!









dan nog 8 kms tot Chaumont 

CHAUMONT







We bezoeken eerst de tuinen waar een tentoonstelling van Moderne Kunst te zien is.




L’artiste américain Patrick Dougherty a dessiné des formes à la fois aériennes et végétales. Monumentales, profondément inspirées par le lieu, elles interpellent les visiteurs, aux détours des bosquets, par leur allure mi-naturelle, mi-architecturale. Leurs parois courbes sont faites de délicates branches de saule tressées et ménagent pour les promeneurs un entre-deux-mondes onirique au cœur de la nature. Sans s’imposer, ces sculptures s’immiscent dans le paysage, mais ne manquent pas d’interpeller l’imaginaire. On peut les croire construites par des cohortes d’oiseaux, dressées par des rongeurs ambitieux ou portées par les vents. Par ce geste tout à la fois discret et de large envergure, l’artiste engage un jeu avec le spectateur, l’amenant tour à tour à rêver le monde qui l’entoure tout en pensant à la nature qui l’habite.


"Toit à terre" de Rainer Gross



"Chaos" de Vincent Barré
Les œuvres présentées par Vincent Barré à Chaumont-sur-Loire ont partie liée avec le rapport que l’artiste entretient avec l’idée de Nature. 

Dans le Parc Historique, sur le bord du coteau Vincent Barré a déposé une sculpture en fonte de fer de 6 éléments, permettant de voir le paysage en transparence, toujours changeant, toujours morcelé et cadré par les anneaux lorsqu’on se déplace ou se repose entre les blocs.


























"Objets sphériques" par Armin Schubert





Les écuries




Dit kasteel was tot 1559 in handen van Catherine de Médicis. In dat jaar besloot ze andere kasteellucht op te snuiven, namelijk die van het kasteel van Chenonceau van Diane de Poitiers.










La chambre dite de Catherine de Médicis









Het is bijna a 16u voor we onze tocht verder zetten  naar Amboise 

Aankomst en zicht op  Amboise





Clos Lucé, in het hartje van de stad Amboise en op 500 meter van het koninklijk kasteel, behoort tot de pareltjes van de renaissance. Het is één van de meest bemeubelde woningen van de regio Val de Loire.
Dit landhuis met roze bakstenen werd gebouwd in 1115 onder de heerschappij van Lodewijk XI door Hugues d'Amboise op gallo-romeinse funderingen. 
Het werd gekocht door Karel VIII in 1490 en het werd toen een koninklijk domein en dat bleef het ook gedurende twee eeuwen.


Het is onder François 1 dat Clos Lucé een symbolisch huis wordt door er in 1516 Leonadro Da Vinci te ontvangen die er verblijft tot aan zijn dood op 2 mei 1519 op een leeftijd van 67 jaar.

Deze renaissance woning herbergt trouwens een verrassende collectie van 40 maquettes die gemaakt werden volgens de projecten van Leonardo Da Vinci.







Bijna alle restaurants ware volzet, wegens de evenementen in het kasteel.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten